Motion

Motion betyder bevægelse, og det er det, det drejer sig om. Ikke nødvendigvis organiseret idræt eller medlemsskab af en sportsklub, selvom vi har en udmærket tradition for den slags her i landet. Motion er også cykelture, gåture, svømmeture, dans, havearbejde, rengøring, leg, at tage trappen i stedet for elevatoren og meget andet.

 

Hvorfor dyrke motion

Ondt i ryggen, ondt i nakken, hævede ømme fødder, hovedpine, smertende knæ, dårligt blodomløb, forstoppelse, overvægt osv. Det er den pris, mange af os før eller siden må betale for at bevæge os for lidt.
Udover at styrke muskler, knogler, led og kredsløb, kan motion modvirke stress. Man får en naturlig træthed, sover bedre om natten, og risikoen for hjertekarsygdomme nedsættes.
Det fysiske velvære øges, kroppen bliver pænere og fastere, appetitreguleringen forbedres.

 

Hvor meget

Helst 4 timer om ugen som minimum.
Hvis motionen ikke falder naturligt ind i ens dagsprogram, eller man har lidt svært ved at komme i gang, må man sætte det lidt i system. Dyrk fx motion sammen med andre, det er lidt mere forpligtende, og som regel også morsommere end at være på egen hånd.

 

Mad og motion

Mad og motion hører sammen. Når vi motionerer, styrkes appetitreguleringen - ikke sådan at vi nødvendigvis spiser mere, men vi er mindre tilbøjelige til spise for meget. Hvis vi mangler appetit, styrkes den, og hvis appetitten er lidt for glubende, dæmpes den.
Når vi motionerer, forbruger vi energi. Det giver os en chance for at spise mere, eller for at tære lidt på reserverne, hvis de er blevet lidt for fyldige. Motion er nødvendig under en slankekur, for motion holder kroppens forbrænding oppe. Samtidig styrker man musklerne og får en pænere krop. Hvis man går på slankekur uden at motionere, vil man ikke bare tabe fedtvæv men også muskelmasse.